Tips voor een goede nachtrust

10/08/2022
|
49
Goede nachtrust

Heb jij wel eens moeite om in slaap te komen? Of merk je dat je overdag niet genoeg energie hebt omdat je een te korte nachtrust hebt gehad? Met deze tips helpen wij jou een betere nachtrust te verkrijgen! Een goede nachtrust betekent niet alleen dat je ongeveer 8 uur slaapt, het betekent ook dat je een goede kwaliteit nachtrust hebt. Dus dat je niet te lang doet over het in slaap komen, en dat je uitgerust wakker wordt.

Slaapritme

Probeer voor jezelf een vast slaapritme te creëren. Zeker wanneer je doordeweeks vroeg op moet staan, is het verstandig om deze dagen rond dezelfde tijd naar bed te gaan. Om het optimale resultaat van dit ritme te behalen is het verstandig om deze tijden ook in het weekend aan te houden. Al begrijpen we natuurlijk dat je op zondagochtend het liefst niet om zeven uur je wekker zet. Probeer ook middagdutjes te vermijden, deze zorgen ervoor dat je in de avond minder goed in slaap komt.

Voldoende beweging

Uit onderzoek is gebleken dat wanneer je elke dag minimaal 30 minuten intensief beweegt, je in de avond makkelijker inslaap valt. Dit komt omdat je meer energie verbruikt op deze manier. Denk bijvoorbeeld aan een stuk wandelen na het avondeten. Op deze manier verwerk je niet alleen het voedsel wat je hebt binnengekregen, het zorgt er ook nog eens voor dat je moe wordt.

Genoeg beweging helpt bij een betere nachtrust

Vermijd alcohol in de avond

Dit klinkt misschien raar, omdat je na een paar biertjes een stuk sneller inslaap valt. De kwaliteit van je nachtrust gaat hier echter flink van achteruit. Na het avondeten kun je een glas wijn beter laten staan. Naast alcohol kun je dranken met veel cafeïne zoals koffie ook beter vermijden. Wat wel goed helpt zijn de ouderwetse glazen warme melk vlak voordat je je bed instapt. Een kop thee helpt ook je lichaam tot rust brengen voor het slapen gaan.

Gerelateerd nieuws  Hoe ongezond is alcohol?

Hulpmiddelen om beter te slapen

Wanneer je na het lezen en uitproberen van bovenstaande tips nog steeds merkt dat je niet voldoende nachtrust hebt, is het tijd om zwaarder geschut te proberen. Probeer eens een verzwaringsdeken bijvoorbeeld. Doordat het deken verzwaard wordt, ontstaat een bepaalde druk op je lichaam. Dit creëert een ontspannend effect, waardoor je je lichaam een gevoel van veiligheid en lichamelijke ontspanning geeft. Het helpt bij zowel het inslaap vallen als het verkrijgen van een goede nachtrust. Ook wanneer je ’s nachts regelmatig wakker wordt, is de aanschaf van een verzwaringsdeken een ideale oplossing. Door de druk op je lichaam, wordt een bepaalde kalmte opgeroepen waardoor je lichaam minder drang krijgt om te bewegen in de slaap. Hierdoor voorkom je dat je jezelf wakker draait terwijl je slaapt.

Recent

Baby shower hapjes

20/11/2022

Het perfecte tuinfeest in Limburg organiseren

18/11/2022

Verduurzaming en bezigheid op de Chemelot bedrijfscampus in Geleen

16/11/2022

Top 5 kastelen in Limburg

16/11/2022

Zó geniet je optimaal van je tuin in Limburg

14/11/2022

Meer in deze categorie

Het perfecte tuinfeest in Limburg organiseren

|

Zó geniet je optimaal van je tuin in Limburg

|

Tips voor de ideale schoolfoto in Limburg

|

Criminaliteit: zo kun je voorzorgsmaatregelen nemen

|
,
© Copyright Limburgsekrant 2022
hello world!